Strategie

Strategie, wat is dat nu eigenlijk? Voor velen toch vaak nog een vaag begrip. Een échte strategie moet eigenlijk altijd de volgende twee elementen bevatten:

Unique sellingpoint, cliché maar mega effectief

Wat maakt mij beter, anders, verschillend van de rest en zorg dat je daar ook continu beter in wordt. Een strategie is het plan om het ultieme doel te bereiken. Hoe zorg je er als bedrijf nu voor dat kansen optimaal worden benut? Dat je jezelf verdedigt tegen bedreigingen en welke middelen heb ik voor beide tot mijn beschikking? Een strategie draait om continu keuzes maken.

De basis elementen van een gefundeerde strategie

1. Kernwaarden; (zie pagina groei en structuur voor meer over kernwaarden) Kernwaarden zijn vaak een handvol duidelijke regels, herhaal deze regels vaak en overal. Handel ook in overeenstemming met die regels. Als kernwaarden in een bedrijf eenmaal zijn vastgesteld vormen ze de leidraad bij alle beslissingen die in het bedrijf op het gebied van relaties en structuren moeten worden genomen.

2. Een missie & visie; Wat is de ultieme droom? Een missie is geen merkbelofte, een missie gaat dieper, iets waar alle medewerkers iedere dag voor willen vechten. Dat is de perfecte cultuur van een succesvolle organisatie. Neem bijvoorbeeld Audi. Bij alle keuzes die zij maken, maken ze de afweging of die past bij hun missie; voorsprong door techniek. Audi heeft een ver ontwikkelde continue verbetering cyclus in techniek om die missie waar te maken, medewerkers geloven ook echt in die missie werken dag en nacht om die voorloper te blijven.

3. Doelen; Met de missie in het achterhoofd zijn concrete doelen super belangrijk voor een sterke strategie. Die beginnen vaak met lange termijn doelen. Dit kan 2,3,5,10 of zelfs 20 jaar vooruit zijn. Doelen stellen kunnen een bedrijf breken of maken. De juiste doelen stellen is essentieel om de missie van het bedrijf te bereiken. Bij het stellen van doelen moet de vraag; wat willen we uiteindelijk bereiken? Continu in het achterhoofd draaien.

4. Acties; van lange termijn doelen naar concrete doelstellingen, acties. Meetbaar en tastbaar resultaat is van essentieel belang om medewerkers gemotiveerd te houden. Tastbare resultaten geven medewerkers inzicht in of zij hun werk goed doen of niet, of er voldoende wordt bijgedragen aan de missie. Zelfcorrigerend vermogen wordt hier extra mee gestimuleerd. Interne feedback is super belangrijk voor een sterke gezamenlijke groei.

5. Meetbaarheid; Meten is weten. Duidelijke KPI’s op afdeling of persoonsniveau dragen enorm veel bij aan de vervolmaking van de strategie. Gestructureerd, volgens een vaste cyclus kunnen groeien naar jouw ultieme missie. KPI’s zorgen voor inzicht, wat gaat goed en wat kan beter? De validiteit en betrouwbaarheid van KPI’s zijn wel essentieel voor het maken van de juiste keuzes.

Medewerkers zijn de sleutel naar succes

De meest succesvolle bedrijven gebruiken niet alleen hun top management voor de uitvoering van strategie. Eigenlijk kan dit opgesplitst worden in twee lagen. De denktank, het management die in een vaste cyclus enkel praat over nieuwe ideeën, strategische doelen, de missie, visie etc. en daarnaast de uitvoering. Een team samengesteld uit alle lagen van de organisatie die na gaan denken hoe die ideeën uit de denktank naar de praktijk gebracht kunnen worden; actie!

Improvement managers de ideale strategie partner

Bepalen en implementeren van een nieuwe strategie? Gezamenlijk gaan wij aan de slag om de strategie te bepalen en te implementeren. Hiervoor kunnen we diverse tools of technieken gebruiken. Dit is geheel afhankelijk van de wens van de organisatie. Wel willen we onze belofte hierin houden, we houden het praktisch, overzichtelijk en zetten direct aan tot concrete actie! We matchen de juiste consultant bij het project om te komen tot een strategisch plan en de implementatie ervan.  

  • Onze overige expertises
  • Strategie

  • Procesoptimalisatie

  • Organisatie advies

  • SCAN

    Vraag hier uw vrijblijvende quickscan aan

    Vraag aan!